کسب درآمد ۴ میلیونی از پرورش کاکتوس
زوجی که اقتصاد مقاومتی را از منزل آغاز کردند
یک زوج جوان رامسری از پرورش کاکتوس ماهیانه 4 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنند.


به گزارش تسنیم، زهرا فتحی، بانوی 24 ساله رامسری با داشتن مدرک دیپلم با بهره‌گیری از حیاط خانه خود اقدام به پرورش گونه‌های مختلف گل و گیاه از نوع کاکتوس کرده است. این بانوی کارآفرین که در کنار همسر خود به این کار مشغول است، ضمن فراهم آوردن محیطی زیبا و دلنشین در حیاط خانه، زمینه‌ اشتغال خود و خانواده‌اش را فراهم ساخته است.
زهرا فتحی درباره جزئیات کار خود گفت: از 4 سال پیش فعالیت را شروع کردیم. در حیاط خانه که حدود 100 متر است، پرورش گل و گیاه را آغاز کردم. روزی که این کار را شروع کردم به خاطر علاقه خودم بود. بعد از مدتی که تعداد کاکتوس‌هایم زیاد شد تصمیم گرفتم که آنها را تکثیر کنم، بعد از آن گلخانه را تشکیل دادم. نگهداری گل‌ها هزینه‌های زیادی دارد. شغل همسرم گلخانه نیست، اما در این کار کمک بسیاری به من می‌کند. درحال حاضر گلخانه به عنوان شغل دوم وی محسوب می‌شود.
 وی در پاسخ به اینکه سرمایه اولیه برای راه‌اندازی یک گلخانه بستگی به اندازه و میزان آن دارد اظهار کرد: یک جوان برای آغاز فعالیت خود می‌تواند با یک‌میلیون تومان شروع کند اما زمان زیادی می‌برد تا به سود برسد.
فتحی اظهار داشت: در حال حاضر پرورش 300 نوع کاکتوس در حیاط منزل و گلخانه داریم. حیاط خانه را طبقه بندی کردیم. اگر مسئولین، کارآفرینان این حوزه را حمایت کنند آنان می‌توانند با راه‌اندازی گلخانه‌های گل و کاکتوس برای جوانان این خطه ‌اشتغال ایجاد کنند.
وی افزود: گلخانه داشتن از آن دسته شغل‌هایی است که شاید به خاطر سختی‌های آن جوان‌ها دیگر کمتر به آن رغبت نشان دهند و شاید از نظر خیلی از مردم سوددهی نداشته باشد؛ اما جالب است بدانید اگر راه و روش کار را بلد باشید، می‌توانید از این شغل پول خوبی به دست آورید. در سال‌های ابتدایی شروع فعالیتمان خیلی ضرر کردیم چرا که هیچ کس نبود تا ما را راهنمایی کند. به کمک همسرم و با مطالعه و تحقیق به صورت تجربی یاد گرفتیم که چگونه باید از یک گلخانه در جهت رسیدن به سود کسب درآمد کنیم.
 این بانوی کارآفرین گفت: هر 2 ماه یکبار اگر گونه‌های گیاهی در گلخانه تمام شود باید بذر خریداری و گل‌ها را تکثیر کنیم. هم توزیع‌کننده هستیم و هم به صورت خرد به فروش می‌رسانیم. در ماه حدود 4 میلیون تومان کسب درآمد داریم.
 فتحی بیان کرد: شرایط نگهداری، محیط مناسب، آفات و بیماری‌ها و روش تکثیر گل و گیاهان زینتی کاکتوس کار آسانی نیست. زمان زیادی برد تا به سود رسیدیم و ضرر و زیان کاهش یافت. با سرمایه‌ای کمتر از 10میلیون شروع کردیم و در حال حاضر حدود 60 تا 70 میلیون تومان سرمایه داریم
[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 16:40 ] [ h.e ] [ بازدید : 29 ] [ نظرات () ]
چگونه با پرورش گل و گیاه ایجادشغل کنیم؟

چگونه با پرورش گل و گیاه ایجادشغل کنیم؟ 

چندی پیش یکی از همراهان سبزوانه که خارج کشور زندگی می‌کردند و قصد بازگشت و شروع به فعالیت و کسب وکار داشتند،  از طریق بخش “از من بپرس؟” سوال کرده بود که “مدتی هست که دوست دارم وارد کار گل و گیاه شوم. نمی‌دونم از کجا شروع کنم. چگونه از راه گل و گیاه به درآمد ۵ میلیونی در ماه برسم؟”

ما از این دوست عزیز سوال کردیم که “تا چه حد با گل و گیاه آشنا هستید؟”

ایشان جواب دادند که ” تا حدودی در ضمینه روش تکثیر گل و گیاه اطلاعاتی دارند و نقطه شروع  به کار را آشنایی ندارند و به دلیل دنیای بزرگ گیاهان دچار سردرگمی در ابتدای کار شده‌اند.”

در دنیای امروزی با افزایش جمعیت، رشد صنایع و آلودگی‌های ماشین آلات و کارخانجات، شهرهای بزرگی مانند تهران نیاز به گسترش فضای سبز کاملا احساس می‌شود. همچنین توصیه می‌شود برای تصفیه هوای داخل منزل ترجیحا از گل وگیاهان آپارتمانی که تاثیر فراوانی جهت تصفیه هوا و جذب آلاینده‌ها دارند استفاده کنند. در چنین شرایطی ایجاد مشاغلی که در ارتباط با گل و گیاه بسیار با ارزش و سودآور است. همچنین اگر از افرادی هستید که به پرورش گل و گیاه علاقه‌مند هستید و نیز از رشد و تکثیر آن‌ها لذت می‌برید، انتخاب کاملا درستی کرده‌اید. زیرا سر و کار داشتن با گیاهان تاثیر فراوانی در بهبود روحیه افراد، حس آرامش و شادی را به ما هدیه می‌کند.

پرورش گل وگیاه-سبزوانه

سوالاتی که در ضمینه کسب درآمد از پرورش گل و گیاه پیش پیش می‌آید:

  • چه گل و گیاهی پرورش دهیم؟
  • چه میزان سرمایه برای شروع به کارنیاز است؟
  • کار در مورد گل وگیاه را چگونه و از کجا شروع کنیم؟
  • سطح درآمد از پرورش گل و گیاه چه میزان است؟
  • محبوب‌ترین و پر طرفدارترین گل و گیاه‌ها کدامند؟

چه گل و گیاهی پرورش دهیم و به درآمد برسیم؟

در ابتدا باید مشخص کنید که در چه شرایط آب و هوایی و در چه منطقه‌ای قصد پرورش گل وگیاه دارید. با توجه به نوع اب و هوای هر منطقه می‌توانید در ضمینه گیاهی که با آن شرایط سازگار است شروع نمایید. به عنوان مثال شهرهای شمالی کشور کاملا مناسب برای پرورش گل و گیاهان زینتی هستند. در این شهرها که رطوبت هوا مناسب برای گیاهان است، پرورش پرورش گل‌های آپارتمانی و گلخانه‌ای نیز می‌تواند درآمد زیادی داشته باشد. باز هم با توجه به نوع آب و هوای منطقه، در شهر کرج یا تبریز محل مناسبی برای پرورش کاکتوس می‌باشد. همچنین در شهر تهران می‌توان انواع خاص دیگری را پرورش داد

پرورش گل وگیاه و سرمایه اولیه

قطعا میزان سرمایه اولیه شروع به کار پرورش گل و گیاه مستقیما با نوع کار شما بستگی دارد. اما در کمترین حالت، به تهیه زمینی در حدود ۱۰۰ متر یا بیشتر نیاز دارید تا بتوانید در آن گلخانه‌ احداث کنید. قیمت زمین به نوع منطقه و امکانات آن بستگی دارد و قابل محاسبه است. هزینه‌های دیگری مانند بذر، گلدان، انواع سموم، کود، وسایل گرمایشی، نیروی کارگری و … نیز باید محاسبه کنید. اما یک نکته خوشحال کننده اینکه بجز هزینه‌ تهیه زمین، هزینه مابقی امکانات توسط اخذ وام هموارتر خواهد شد.

شروع به کار پرورش گل وگیاه

تکثیر گل وگیاه

پیشنهاد ما برای شروع کار گیاهانی هستند که نیاز به مراقبت کمتری جهت تکثیر دارند. همچنین با گل و گیاهانی شروع کنید  که از طریق پاجوش‌هایشان تکثیر می‌شوند و گرمای کمتری برای رشد و تکثیر می‌خواهند. گیاهانی که از طریق پاجوش تکثیر می‌شوند به راحتی از هر گلدان حدود پنج گلدان دیگر می‌توانید تکثیر کنید و این بسیار مناسب است. گیاه آپارتمانی سرخس از جمله گیاهانی است که از طریق پاجوش نیز قابل تکثیر است.

حالا چرا از قلمه‌زدن برای شروع به کار تکثیر گیاهان استفاده نکنیم؟

تکثیر گل و گیاه

روش قلمه زدن نیاز به تنظیم دما و ایجاد دمای مناسب برای ریشه‌دهی گیاه دارد. می‌توانید پس از رسیدن به درآمد و سود، با تجربه‌هایی که کسب نمودید شروع به تکثیر گیاهان از طریق بذر نماید.

همچنین باید بدانید که تکثیر از طریق بذر زمان بیشتری نیاز دارد تا بذر سبز شود. پس از نگهداری فراوان (کمی سخت‌تر از روش قلمه‌زنی) باید به مرحله ورود به بازار برسد. در روش تکثیر از طریق قلمه‌زنی به راحتی پس از گذر ۹۰ تا ۱۰۰ روز می‌توانید محصول خود را وارد بازار نمایید. علاوه بر زمان طولانی برای رسیدن به بازار فروش، تکثیر از طریق بذر پرتی بالایی دارد و نیز مرحله به مرحله نیاز به تعویض گلدان به یک سایز بزرگتر جهت رشد بیشتر خواهد داشت.

گل وگیاه و سود کار شغل مرتبط با آن

سود پرورش گل وگیاه

حالا می‌رسیم به قسمت جذاب قضیه، کسب درآمد و میزان سوددهی از طریق تکثیر گل وگیاه!

در ابتدای کار توقع چندان زیادی از کسب درآمد و سود نداشته باشید. زیرا هزینه های اولیه مانند تجهیز گلخانه و هزینه خرید یا اجاره زمین به مراتب زیاد خواهد بود. همچنین اگر گلخانه شما کوچک باشد در ابتدای کار(سال اول) به طور خوش بینانه دخل و خرجتان باهم برابر خواهد شد و سود کمی خواهید کرد. از سال دوم به بعد همچنان که تجربه شما افزایش پیدا می کند با همان امکانات کم و گلخانه کوچک می توانید در آمد خوبی کسب کنید.قطعا با افزایش گلخانه و یا تکثیر بیشترگیاهان این سود نیز افزایش می یابد. در ادامه با افزایش تکثیر گیاهان و انتخاب گلخانه بزرگتر نیاز به نیروی انسانی بیشتری خواهید داشت. البته به این نکته توجه کنید که در فصول سرد مانند زمستان فروش گل وگیاه کاهش خواهد یافت. اما در اواخر زمستان و علی الخصوص نزدیک به عید نوروز بازار گل و گیاه رونق می گیرد و نیاز به خارج کردن گیاهان از زمین و قرار گرفتن آن ها در گلدان می باشد. در نتیجه حجم کار بیشتر خواهد بود و این قضیه در تابستان که گیاهان نیاز به تعویض گلدان دارند صدق می کند.

مجبوب ترین و پر طرفدار ترین گل و گیاه:

 

از جمله عواملی که موجب کسب تجربه در سال اول کاری خواهد شد، پی بردن به نیاز بازار است. به طورمثال گل آپارتمانی آگلونما و آنتوریوم به خاطر تنوع رنگ و سازگاری با محیط آپارتمان طرفداران فراوانی دارند. از جمله گیاهان آپارتمانی که پر طرفدار است می توان کاج مطبق را نام برد که در هر اقلیمی و با هر آب و هوایی می توان از آن نگهداری کرد. یک ایده دیگر برای تکثیر گل و گیاه بونسای است که در بازار جهانی و ایران بسیار پر رنگ شده است.

در مطالب بعدی سبزوانه، قصد داریم روش کسب درآمد از طریق طراحی فضای سبز که یک شغل پر درآمد دیگر هست را آموزش دهیم.

[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 16:38 ] [ h.e ] [ بازدید : 14 ] [ نظرات () ]
گلخانه ای بادرامد30میلیون درماه

گلخانه‎ای با ۳۰ میلیون درآمد در ماه/خوب شد کارمند نشدم!

یک مهندس عمران با اشاره به اینکه ماهیانه میانگین ۳۰ میلیون تومان درآمد دارم گفت: سود اصلی نصیب دلالان می شود. شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد.

 
گلخانه‎ای با 30 میلیون درآمد در ماه/خوب شد کارمند نشدم!

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم،  درآمدی که از فروش 30 تا 40 شاخه گل عاید ما می شود، با درآمد فروش یک بشکه نفت برابری می کند. مصطفی رجب سعیدی جوان کارآفرین 25 ساله رامسری است که بعد از نا امید شدن از کار اداری کاری می کند کارستان. او دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران است و با توجه به علاقه ای که به پرورش گل و گیاه داشت گلخانه ای را با یک میلیون تومان سرمایه راه اندازی می کند.

ایران به دلیل دارا بودن اقلیم چهار فصل یکی از 10 تولیدکننده بزرگ گل و گیاه در جهان به شمار می آید. گرچه ضعف های صادراتی باعث شده که درآمد فروش گل ایران به کشورهای خارجی تنها به اندازه یک پنجم توان واقعی مان باشد اما پتانسیل های تولید گل در کشور آنقدری بوده است که خارجی ها نتوانند از آن چشم پوشی کنند.

گل بکارید! پولدار شوید!

در این روزها بازار فروش گل ها داغ داغ است. اکثر مردم ما عاشق گل و گیاه هستند و این را از شلوغی گل فروشی ها و بازار داغ دوره گردهای گل فروش متوجه می شویم.غیر ممکن است عابری از کنار گلدان های زیبا عبور کند و دل به این گلدان ها نسپرد و به انها توجه نکند. حتی غالبا این توجه ها به خرید ختم می شود. گل های تزیینی و آپارتمانی در حال حاضر جزو پرطرفدارترین ها هستند. پرورش گل اگر با برنامه ریزی صورت بگیرد و دقت شود سود خوبی دارد. شما می توانید میانگین ماهانه 5 میلیون تومان درآمد داشته باشید.

*با یک میلیون تومان گلخانه را راه اندازی کردیم

از سال 90 بعد از نا امید شدن از کار اداری گلخانه ای را با کمک برادرم راه اندازی کردم. خیلی دنبال کار گشتم اما فایده ای نداشتکفش آهنی هم کم اورد چه برسد به من! در نهایت بعد از مشورت با باتجربه ها در زمینه کسب و کار تصمیم گرفتم برای خودم کار کنم. شدم کارآفرین گلهای زینتی و آقای خودم. در ابتدا از یک گلخانه کوچک و با یک میلیون تومان سرمایه آغاز کردم اما با گذشت زمان هم فضای بزرگتر و هم نیروی انسانی بیشتری را نیاز داشتم و این شد که در ابتدا برادرم به من پیوست و سپس با گسترش کار همسر من و برادرم نیز به ما اضافه شدند و به صورت خانوادگی گلخانه را اداره کردیم.

*با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی به کارم گسترش دادم

همسر من و همسر برادرم نیز در دانشگاه تحصیل کرده اند و باهم یک جمع دانشگاهی کارآفرین شده ایم. دوست داشتم به جوانان دیگر هم کمک کنم و اشتغالزایی انجام دهم. این شد که در سال 95 با 20 میلیون تومان وام بسیج سازندگی به کارم گسترش دادم و در حال حاضر با 3 گلخانه فعالیت می کنیم و توانسته ایم برای 5 نفر دیگر اشتغالزایی کنیم. البته کار گل انتها ندارد و اشباع شدنی نیست. یعنی هر چقدر سرمایه گذاری کنید بهتر می توانید درآمد کسب کنید. گلخانه اساساً سهم بسزایی در اشتغالزایی دارد که دولت نیز میتواند از این ظرفیت به خوبی بهره ببرد و با دادن تسهیلات مناسب به علاقمندان زمینه را برای راه اندازی گلخانه و اشتغالزایی فراهم نماید. بازار گل بازار خوب و آینده داری است اگر حمایت شود اشتغالزایی خوبی نیز ایجاد می نماید. تقاضا برای گل همیشه بالا بوده است ولی این بازار باید ساماندهی و مدیریت شود.

 *کارمند نشدن را به فال نیک گرفتم

درست است که نبود کار دولتی باعث شد که من به دنبال علاقه ام بروم اما من این را به فال نیک گرفتم و با انگیزه کار گلخانه را آغاز کردم. و در حال حاضر خوشحال هستم که کارمند نشدم و روی پای خودم ایستادم و کار آفرین شدم. حتی توانستم دست چند جوان را بگیرم و برای آنان هم اشتغالزایی کنم و  درآمدم هم از کارمندی بهتر و بیشتر است. کارمندی یک روال ثابتی دارد اما کار تولیدی لذتبخش و متنوع است. مخصوصاً کار با گل انسان را با روحیه و جوان نگه می دارد.

*ماهیانه میانگین 30 میلیون تومان درآمد داریم/ سود اصلی به جیب دلالان می رود

گلخانه اصولاً با ابتکار و نوآوری همراه است. روش قلمه زدن و استفاده از کودهای مناسب در کار گلخانه بسیار مهم است و باید رعایت شود. 10 گونه را به صورت دائمی و چند گونه را به صورت فصلی تولید می کنیم و در ماه بالای 5000 گل تولید داریم.  اکثر فروش ما به گلفروشی ها است. گل ها در داخل استان به فروش می رسد. سود اصلی نصیب دلالان می شود. شهرداری به جای قرارداد بستن با تولیدکننده با دلالان قرارداد می بندد. دلال ها  با قیمت پایین تر یکجا گل ها را از تولید کننده می خرند و به شهرداری ها و هتل ها می فروشند. تولیدکننده با بی تدبیری در حاشیه قرار می گیرد. اما اگر شهرداری ها از تولیدکنندگان گل حمایت کنند و مستقیم از ما خرید کنند هم برای آنها سود بیشتری دارد و هم تولید کننده با اطمینان بیشتری نیرو جذب خواهد کرد.  در نتیجه اشتغالزایی بیشتری نیز صورت می گیرد.

*اول، کار را یاد بگیرید

برای اینکه کار پرورش گل و گیاه آپارتمانی را یاد بگیرید باید به سازمان فنی و حرفه ای بروید و دوره های آموزش کاربردی طراحی فضای سبز را بگذرانید. مدت این دوره ها 130ساعت و شش ماهه است. هزینه‌ی این کلاس ها هم بستگی به موارد آموزش دارد و بین چهارصد تا هفتصد هزارتومان متغیر است. «بعد از آموزش، نوبت به اجاره و یا خرید یک زمین برای احداث گلخانه می رسد. در واقع یکی از مهم ترین مراحل کارتان مرحله‌ی انتخاب زمین است. شما باید زمینی را برای این کار انتخاب کنید که خاکش آلوده به قارچ، ویروس و … نباشد و از نظر موقعیت، آب، نور، برق و … هم مشکل نداشته باشد. بهتر است برای انتخاب زمینی که می خواهید آن را برای شروع کارتان انتخاب کنید از یک کارشناس کشاورزی استفاده کنید.»

*چه گل هایی بکاریم؟

سعیدی در پاسخ  به این سوال که برای شروع بهتر است از چه گل هایی شروع کنیم، می گوید : «گل های اطلسی، جعفری، مریم گلی، مارگریت، گازانیا، داوودی، کلم های زینتی، انواع رزها، ساناز، هفت رنگ، رز نارنجی، انواع درختچه ها و … گل هایی هستند که به عنوان گل تزئینی و باغچه ای به خوبی به فروش می رسند و می توانید با کاشتن و پرورش آنها به سود خوبی برسید.»

برای کاشتن گیاهان و گل های آپارتمانی اما قضیه کمی متفاوت می شود. برای این کار باید با توجه به نیاز بازار اقدام کنید. «در بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها محل قرار گرفتن و موضع خورشید نسبت به خانه بسیار مهم است. برای همین در هر شهری که می خواهید این کار را شروع کنید باید ببینید که مردم چه نوع گل هایی را برای خانه هایشان می برند و آنها را پرورش بدهید. مثلا برای خانه هایی که آفتاب گیر هستند و نور خوبی دارند گل های پریوش، تراوانش، اطلسی، گل های سوزنی برگ و … مناسب هستند.»

انتهای پیام/

 
 
[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 16:35 ] [ h.e ] [ بازدید : 41 ] [ نظرات () ]
در آمد ۱۰۰ میلیونی با پرورش ۱۵۰ بوقلمون در یک فضای کوچک/دشمن حتی در تولید جوجه هم به دنبال انحصار طل
مصاحبه با فعال اقتصاد مقاومتی که کاملا خود کفا عمل می کند؛

در آمد ۱۰۰ میلیونی با پرورش ۱۵۰ بوقلمون در یک فضای کوچک/دشمن حتی در تولید جوجه هم به دنبال انحصار طلبی است

محمد ممی پور فعال اقتصادی در شهرستان سراب گفت: دشمن به دنبال انحصار قدرت و انحصار طلبی در حوزه اقتصادی است که حتی جوجه های یک روزه بوقلمون امریکایی که با هواپیما وارد کشور می شوند , عقیم می شوند تا از آنها جوجه کشی صورت نگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صدای سراب, محمد ممی پور فعال اقتصاد مقاومتی است که به تنهایی و با همتی فراوان به پرورش بوقلمون که کاری بسیار پرزحمت و هزینه بر است اشتغال دارد که توانسته با این کار برای خود و مجموعه خانواده خود اشتغالزایی کند .برای آشنایی بیشتر با فعالیتهای انجام گرفته توسط این کار آفرین پرتلاش، گفتگویی کوتاه با وی داشته ایم.

دستگاه جوجه کشی را با کیفیتی بالاتر از بازار خودمان تولید می کنیم

این کار آفرین و فعال اقتصاد مقاومتی در گفتگو با خبرنگار ما گفت:محمد ممی پور ساکن شهر دوزدوزان هستم که از سال ۱۳۹۱ این کار را با ۵۰ جوجه که از جهاد گرفتم آغاز کردم و اکنون ۴۰۰  بوقلمون مادر دارم که تولید تخم ها را عهده دار هستند.

وی افزود: دو سال پیش با مسئول بسیج سازندگی سراب آشنا شدم که با حمایت آنان ۳۰ میلیون وام با باز پرداخت طولانی مدت گرفتم که موجب شد بتوانم کار خود را پیشرفت دهم.

ممی پور ادامه داد: از اول آغاز کار و از ۵ سال پیش جوجه کشی را خودمان انجام می دادیم و حتی برای دستگاه های جوجه کشی نیز خودمان اقدام به تولید دستگاه کردیم که این دستگاه ضمن اینکه سایز بالاتری نسبت به موجودی های بازار دارد از لحاظ کیفیت به مراتب بالاتر و به لحاظ قیمت کمتر از نصف قیمت بازار را داراست.

فعال اقتصاد مقاومتی دوزدوزان با بیان اینکه جوجه های بوقلمون بسیار حساس هستند ابراز داشت: در این راستا جوجه های یک ماهه را بعد از تلفات و زدن واکسن های آن به بازرا می دهیم.

این کار آفرین در رابطه با دوره پرورش بوقلمون اظهار داشت: حدود ۶ ماه از ۱۵ اسفند تا شهریور جوجه کشی انجام می شود و در ۶ ماه بعدی مادرهایی که با تخم گذاری خسته شدنه اند, مادرهایی تازه نفس با جوجه های تولیدی خود پرورش می دهیم تا در سال آینده بهره برداری کنیم.

 

سود ۸۰ میلیونی از ۱۳۵ بوقلمون مادر در سال گذشته با پرورش ۶۰۰۰ جوجه

محمد ممی پور با بیان اینکه سود حاصل از پرورش بوقلمون محلی بسیار مناسب هست و می تواند در آمد خوبی را برای کارآفرینان در منطقه ایجاد کند اظهار داشت: سال گذشته با برداشت ۶۰۰۰ جوجه بوقلمون حدود ۱۱۰ میلیون فروش داشتیم که با حذف هزینه ها, بالای ۸۰ میلیون سود کردیم.

وی همچنین به مقاوم بودن بوقلمون در مقابل برخی بیماری های طیور اشاره کرد و گفت: بحمدالله در این ۵ سال تلفاتی به علت بیماری های فراگیر مانند آنفلوآنزای پرندگان نداشتیم.

این فعال اقتصادای ادامه داد: همانطور که می بینید این فعالیت به علت عدم صدور مجوز در یک فضای محیطی کوچک و در یک سالن ۱۲۰ متری در حال انجام است و قابلیت توسعه دارد.

 

مشکل صدور مجوز بزرگترین مشکل تولید کنندگان است

این فعال اقتصاد مقاومتی در رابطه با موانع تولید خود گفت: برای دستگاه های جوجه کشی و همچنین پرورش انها مشکل کمبود جا داریم و مجبوریم ان را در گوشه ای از منزل انجام دهیم چرا که جهاد مجوزی را برای تولید صادر نمی کند.

وی افزود: با اینکه زمینی را در خارج از شهر داریم و می توانیم کار را توسعه دهیم اظهار داشت: در صورت صدور مجوز ضمن اینکه می توانیم برای ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده, در آمد خوبی نیز خواهیم داشت و نقش موثری را در اقتصاد منطقه می توانیم ایفا کنیم.

این فعال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: نباید در صدور مجوزها نگاه تک بعدی داشت: چرا که عدم صدور مجوز به علت عدم کشش بازار در بازرا مرغ هست در حالی که بوقلمون از لحاظ بازار کشش خوبی دارد , حتی به کشورهایی مثل عراق نیز توسط کردها صادر می شود.

 

این تولید کننده موفق گفت: جهاد کشاورزی به دنبال صدور مجوز و نظارت بر فعالیت تولیدی و تلاش برای ایجاد بازار خارجی می تواند کمک بیشتری به اقتصاد کشور و اشتغال کشور کند.

محمد ممی پور در ادامه ابراز داشت: سالهاست مقام معظم رهبری به مقوله تولید و اقتصاد مقاومتی تاکید دارند ولی متاسفانه موانع تولید داخل مانند صدور مجوز رفع نمی شود.

وی ادامه داد: در راستای لبیک گویی به این فرموده رهبری بدون چشم داشتی به کسانی که در آعاز راه هستند هم در بحث تولید دستگاه و تنظیم آن و هم در سرکشی و راهنمایی مضایقه ای نکردم تا تولید پا بگیرد.

دشمن به دنبال انحصار علم خود هست/ بوقلمون های محلی باصرفه و ارگانیک

محمد ممی پور گفت: تفاوت در بوقلمون های محلی و آمریکایی همچون تفاوت مرغ های محلی و پرورشی هست که بوقلمون های خارجی در ۲ ماه به ۲۵ کیلوگرم می رسند و طعم مناسبی ندارند.

وی ادامه داد: بوقلمون های محلی نهایتا در ۶ ماه به ۸ کیلو گرم می رسند و ضمن اینکه بوقلمون های محلی قیمت سه برابری نسبت به بوقلمون های سفید خارجی دارند در مقابل بیماری ها نیز مقاوم بوده و خوش طعم هستند.

این فعال اقتصاد مقاومتی  اظهار داشت: دشمن به دنبال انحصار قدرت و انحصار طلبی در حوزه اقتصادی است که حتی جوجه های یک روزه بوقلمون امریکایی که با هواپیما وارد کشور می شوند , عقیم می شوند تا از آنها جوجه کشی صورت نگیرد.

وی ادمه داد: همین عقیم سازی جوجه های بوقلمون برای انحصار خود دلیل بزرگی است که باید اقتصاد خود را مقاوم و از وابستگی به دشمنان رهایی یابیم.

[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 15:39 ] [ h.e ] [ بازدید : 16 ] [ نظرات () ]
نکاتی در مورد پرورش بوقلمون

نکاتی در مورد پرورش بوقلمون

 
 
 
 
 
نکاتی درباره پرورش بوقلمون:
 
نگهداری بوقلمون در سنین جوجگی، یکی از مشکل ترین مراحل پرورش بوقلمون است. بوقلمون های جوان نیز در مقابل عوامل بیماری‌زا کاملاً حساسند از این رو باید توجه فراوانی به آنها مبذول داشت. امروزه در اغلب کشورها، بوقلمون را بصورت تجارتی و به تعداد زیادی نگه داری می‌کنند و تعداد معدودی از شرکت های اصلاح نژادی، سویه های تجارتی مخصوص به خود را ارائه می‌دهند که از ضریب تبدیل و قدرت رشد بسیار بهتری نسبت به دیگر نژادها برخوردارند. در طریقه پرورش به صورت صنعتی، باید با تحت نظر گرفتن شرایط محیطی تمامی نیازهای بوقلمون را در نظر گرفت تا با تنظیم حرارت، تهویه، بهداشت و بالاخره جایگاه حداکثر نتیجه مطلوب حائز شود.

دمای مورد نیاز

دما در هفته های مختلف باید به قرار زیر باشد:
در شروع دوره پرورش و در سیستم آشیانه گرم (گرمایش در کل سالن) دمای آشیانه را در حدود 34 الی 36 درجه سانتی گراد تامین کنید
و این دما را در اواخر هفته اول به  32 درجه سانتیگراد برسانید..                  
سپس دمای آشیانه را در هفته دوم 29 ، هفته سوم 26 ، در هفته چهارم 24 (در تمام این مدت حرارت سالن نباید از 24 درجه سانتی گراد کمتر گردد)
هفته پنجم 21 درجه سانتی گراد و از هفته ششم  تا پایان دوره دمای 18درجه سانتی گراد را حفظ نمایید. در مورد تامین دمای مورد نیاز نژاد های صنعتی، حتماً از راهنمای پرورش آن نژاد استفاده نمایید.
در روزهای اول جوجه ها نباید از منبع حرارتی دور شوند چون ممکن است سرما بخورند.اگر از دستگاه مادر مصنوعی استفاده می‌شود
باید دور دستگاه مادر حصاری کشید تا از آن دور نشوند و یا اگر از هیتر استفاده میشود باید تمامی سالن حرارت یکنواخت و مناسب داشته باشد.

تهویه و رطوبت

برای رشد معمولی جوجه بوقلمون هوای تازه و تمیز ضرورت دارد. با استفاده از پنجره های تهویه‌ای و همچنین هواکش‌های برقی می‌توان تهویه را کنترل کرده که البته تهویه نباید سبب سرد شدن سالن گردد.
هنگام ورود به سالن می‌توان وضعیت تهویه را بخوبی تشخیص داد، زیرا وجود هرگونه بوی نامناسب دلیل عدم و نقص تهویه است. تهویه نامناسب از طرفی سبب کم کردن رطوبت می شود.
وجود رطوبت در داخل سالن نیز یکی از نشانه های نقص تهویه است. سالن نگهداری جوجه ها همیشه باید خشک نگهداری شود و اگر خشکی هوا بیش از حد لازم باشد رشد پرها کم شده و وضعیت پرها نامناسب می گردد.

بهداشت و بهسازی

جلوگیری و پیش‌گیری از بیماری مستلزم رعایت اصول بهسازی و بهداشت است. از اینرو باید لانه و همچنین وسایل را قبل از ورود و پایان هر دوره به خوبی شست و ضد عفونی نمود.

فضای لازم

فضایی که باید در اختیار جوجه بوقلمون باشد:
در هفته اول 30 جوجه در هر متر مربع، در هفته 2-4 تعداد 20 جوجه، در هفته 5 -6 تعداد 10 جوجه، در هفته 7 -8 تعداد 8 جوجه، در هفته 9-12 تعداد 5 عدد و در هفته 13-20 تعداد 2-3 بوقلمون در هر متر مربع.

وسایل نگهداری جوجه بوقلمون

وسایلی که برای پرورش و نگهداری جوجه بوقلمون به کار میرود تقریباً شبیه به آن چیزی است که در پرورش جوجه های مرغ به کار می رود.

استفاده از نور برای پرورش بوقلمون

در 48 ساعت اول باید در تمام مدت شبانه روز از روشنایی در سالن نگهداری جوجه بوقلمون‌ها استفاده کرد.
بعد از اینکه جوجه بوقلمون‌ها به خوردن و آشامیدن عادت کردند باید به مرور نور را کم کرد به طوری که در سن 2 هفتگی به حداقل مقدار روشنایی رساند.
معمولاً مقدار 13- 14 ساعت نور در شبانه روز برای بوقلمون‌ها از سن 2 هفتگی به بعد کافی است.
شدت نور نیز مهم است معمولاً در 48 ساعت اول باید از نور شدید‌تر و سپس از نور ضعیف‌تر استفاده نمود.
طبق آزمایشی که در انگلیس انجام شده، نور قرمز و سبز هر دو اثر خوبی از نظر رشد نسبت به نور سفید در بوقلمون‌ها دارند.
ولی وقتی که شدت انوار مذکور به اندازه شدت نور سفید است اختلافی از نظر میزان رشد در بوقلمون‌ها دیده نشده است، از اینرو به نظر می‌رسد مسئله شدت نور مهمتر از رنگ آن است.
بوقلمون‌ها نیز مانند مرغ‌ها در نور آبی قادر به دیدن نیستند از اینرو هنگام گرفتن آنها میتوان از نور آبی استفاده کرد.
به هر حال استفاده از نور آبی، به مدت 24 ساعت اثر بدی بر بوقلمون دارد. طرز استفاده کردن از نور در پرورش بوقلمون ها بستگی به نژاد و طرز نگهداری و بالاخره سن فرستادن آنها به کشتارگاه دارد
ولی از نظر راهنمایی از نور می‌توان به طریقه زیر استفاده کرد:

0-6  هفتگی: در 48 ساعت اول به طور دائمی از نور استفاده می‌شود، سپس میزان روشنایی را به مرور به 14 الی 18 ساعت می‌رسانند

(کم کردن نور باید به طور آهسته وتدریجی صورت گیرد).

 

6-22 هفتگی: از 14 ساعت نور باشدت کم استفاده می‌شود.

 

22-30 هفتگی: مدت روشنایی روز را به 10-12 ساعت می‌رسانند.


پرورش جوجه بوقلمون ها

برای نگهداری از جوجه بوقلمون باید عملیات زیر انجام داد:

قبل از ورود جوجه ها باید تمام وسایل نگهداری لانه را شستشو و ضد عفونی کرد و سپس وسایل پرورش به دقت چیده شوند. ماشین مادر را گرم و یا هیتر را روشن کرد و تهویه را در وضع مناسبی قرار داد.
از ریختن جوجه ها تعداد بیش از حد استاندارد در هر متر مربع باید خودداری کرد.
به مسئله تغذیه جوجه بوقلمون ها نیز باید در روزهای اول توجه فراوانی نمود.
در روش پرورش در روی بستر حتماً باید از بستر مناسب استفاده کرد. در روزهای اول باید بستر را با پارچه و یا کاغذ پوشاند تا جوجه بوقلمون ها از مواد بستر نخورند
(البته برخی ها از جعبه هایی که برای حمل و نقل جوجه ها استفاده می شود نیز استفاده می کنند ولی این امر از نظر بهداشتی به هیچ وجه توصیه نمی شود).
هنگامی که جوجه ها طرز غذا خوردن را یاد گرفتند میتوان کاغذ ها را برداشت.
در بعضی از سالن های پیشرفته پرورش بوقلمون از کف های توری یا نرده ای (Wire or Slat Floor) نیز استفاده میکنند.
این کف ها بسیار بهداشتی است ولی گران تمام می شود و جوجه بوقلمون‌ها نیز نمی‌توانند براحتی روی آنها راه بروند و اغلب ممکن است دچار ناراحتی و ضعف پا و پنجه گردند.
جوجه بوقلمون‌ها برعکس جوجه مرغ‌ها خوردن و آشامیدن را به خودی خود یاد نمی گیرند. ازاینرو باید به آنها آموخت. آموختن طرز آشامیدن و خوردن یکی از اشکالات پرورش بوقلمون است.
برای اینکه جوجه بوقلمون ها را به خوردن ترغیب کنند، عده ای از جو خرد شده، عده ای از شیر و برخی از تخم مرغ پخته و خرد شده و یا غذای سبز استفاده می‌کنند.
برخی از تولید کنندگان تعدادی جوجه بوقلمون مسن را بین جوجه بوقلمون های یکروزه رها می‌کنند تا توسط آنها خوردن و آشامیدن را فراگیرند
(که البته این روش به خاطر ریسک بالای ابتلا به بیماری در جوجه ها امروزه منسوخ شده است و فقط در شرایط روستایی گاهی از آن استفاده می‌کنند).
به طور کلی بوقلمون ها نسبت به مرغ ها، بسیار کودن هستند به نحوی که در نگهداری بوقلمون به طور طبیعی، این پرنده همانند مرغ مادر بخوبی از جوجه های خود مراقبت نمی‌کند، اغلب جوجه های خود را تلف می‌کند
و یا در مقابل پرندگان دیگر از جوجه های خود دفاع نمی کند. همچنین اگر در روی تخم خوابیده باشد ممکن است چند روز بدون غذا بخوابد
و اگراو را بزور جهت خوردن خوراک از روی تخم بلند کنند ممکن است پس از سیر شدن فراموش کند
که باید دوباره در روی تخم ها بخوابد از این جهت ممکن است با اندک غفلت، تخم ها خراب شوند (البته در محیط روستایی و غیر صنعتی).
جوجه بوقلمون نیز بسیار کم هوش و بی استعداد است و از این رو یکی از اشکالات اولیه پرورش بوقلمون عدم فراگرفتن طرز غذا خوردن و آشامیدن است.
باید در روزهای اول نهایت دقت و توجه و حوصله را نمود تا جوجه ها طرز خوردن و آشامیدن را فرا بگیرند وگرنه در طی روزهای اول شاهد تلفات بسیار بالایی خواهیم بود.
در پرورش جوجه بوقلمون‌ها باید دقت نمود که قسمت پرورش تا مرز امکان دارای گوشه یا زاویه نباشد چون ممکن است که با جمع شدن جوجه ها در یک گوشه روی هم شاهد تلفات ناشی از خفگی در آنها باشیم.
پس بهتر است قسمت پرورش ما حالت بیضی مانند داشته باشد. بوقلمون ها معمولا در بین 20 - 28 هفتگی به سن بلوغ ‌می‌رسند که البته این امر بستگی به نوع، سویه و بالاخره جنس دارد.
معمولاً نژادهای سبک کمی زود تر از نژادهای سنگین به سن بلوغ می‌رسند. فصل جوجه کشی و همچنین طرز نگهداری نیز کم و بیش در تسریع یا تاخیر بلوغ اثر دارد.
مسئله تشخیص رسیدن به سن بلوغ بسیار مهم است زیرا وقتی که پرنده به سن بلوغ می‌رسد گوشت از نظر کیفیت به حداکثر مرغوبیت خود میرسد و بعد از آن با چربی گرفتن بدن از کیفیت آن کاسته می ‌شود.
امروزه سعی می شود که بوقلمون ها را از نظر بلوغ زودرس کنند به این معنی که زودتر به سن بلوغ برسند. به این ترتیب تاریخ فرستادن بوقلمون ها به کشتارگاه به جلو خواهد افتاد.
در ایران معمولاً بوقلمون های ماده را در 16 هفتگی به بازار میفرستند زیرا پس از آن دیگر رشد نمی‌کند ولی بوقلمون نر را تا 26 هفتگی نگاه می‌دارند. وزن زنده بوقلمون های ماده 7/5 - 8  kg و وزن نرها در حدود 12- 13 kg است
(که البته این مقادیر برای نژادهای مختلف متفاوت است و این اعداد فقط به صورت میانگین ذکر شده اند).
ضریب تبدیل غذایی بوقلمون ها نسبت به سن پرورش متفاوت بوده و در نژادهای صنعتی مدرن معمولاً 5/2 الی 5/3 است یعنی به افزایش سن نگهداری این میزان افزایش یافته
و به ازای هر 2/5 الی 3/5 کیلوگرم غذای مصرفی 1 کیلوگرم وزن زنده به دست می‌آید. امروزه موسسات اصلاح نژادی توانسته‌اند این مقدار را با روش های اصلاحی بهبود بخشند.
[ جمعه 2 فروردين 1398 ] [ 15:28 ] [ h.e ] [ بازدید : 34 ] [ نظرات () ]
آخرین مطالب
خدمات (1398/01/01 )
صفحات وب